Aktem prawnym regulującym realizację przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 roku (Dz.U. nr 67, poz.756) z późniejszymi zmianami; ostatnie rozporządzenie zmieniające z dnia 2 czerwca 2017 roku (Dz.U.
z dnia 9 czerwca 2017 r. poz. 1117).

Najważniejsze zasady realizacji wychowania do życia w rodzinie:

  • W każdej klasie ( od czwartej klasy szkoły podstawowej) przeznacza się po 14 godzin dla ucznia ( w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców), a tym samym po 19 godzin dla nauczyciela.
  • Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału w zajęciach tylko w przypadku zgłoszenia przez rodziców ( prawnych opiekunów) pisemnej rezygnacji, która składana jest dyrektorowi szkoły ( wynika to z konstytucyjnego prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami) . Uczeń pełnoletni sam zgłasza ewentualną rezygnację z zajęć.
  • Realizacja zajęć powinna stanowić spójną całość z zadaniami wychowawczo– profilaktycznymi szkoły, a w szczególności:    
  1. wspierać wychowawczą rolę rodziny,
  2. promować integralne ujęcie ludzkiej seksualności,
  3. kształtować postawy prorodzinne, prozdrowotne i prospołeczne.

       W Szkole Podstawowej Nr 5 im. Seweryna Udzieli w Ropczycach na zajęciach wychowania do życia w rodzinie realizowany jest program autorstwa Teresy Król „Wędrując ku dorosłości” ( wyd. Rubikon). Program ten zgodny jest z nową podstawą programową, określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku ( w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół – DZ.U.
poz. 356). Realizacja treści programowych i sposób prowadzenia zajęć (najczęściej różnego rodzaju metodami aktywizującymi), stwarzają okazję, by towarzyszyć uczniom w ich rozwoju. Okres dojrzewania budzi często niepokoje, obawy, konfliktowość i trudne do zrozumienia stany emocjonalne. Dlatego zajęcia są tak zaplanowane, by każdy uczeń miał możliwość zadawania pytań, dyskutowania i refleksji nad swym rozwojem w każdej sferze życia. Integralne ujęcie ludzkiej seksualności, na jakim opiera się program, uwzględnia rozwój młodego człowieka zarówno w aspekcie fizycznym, jak też psychicznym, emocjonalnym, społecznym i duchowym. Program uwrażliwia uczniów na potrzeby drugiego człowieka, mobilizuje do samowychowania i poszanowania godności swojej i innych ludzi. Większość treści programowych ma układ spiralny, co oznacza, że w starszych klasach powraca się do poznanych wcześnie zagadnień, poszerzając i uzupełniając wiedzę na dany temat. W czasie zajęć lekcyjnych, we wszystkich klasach IV – VIII, wykorzystuje się serię podręczników           „ Wędrując ku dorosłości”  (pod redakcją Teresy Król), wydawnictwa Rubikon.

treści programowe WDŻ

 

                                                                                                                            Opracowała Teresa Szymańczak